perjantai 27. huhtikuuta 2018

Kuusiseitsemäsosa-artesaani


Edellisessä päivityksessäni kerroin verstaan varustelusta. Nyt kerron, mitä koulussa on viime aikoina tapahtunut.

Normaalia perustekemistä eli huonekaluprojekteja minulla on tällä hetkellä kesken muutama. Osa niistä koulussa, osa omalla verstaalla. Niistä ei nyt sen enempää, sillä viime päivien tärkein asia on ollut arviointitilaisuus. Näissä arviointitilaisuuksissa käydään läpi tutkinnon eri osiin, joita tässä meidän tutkinnossa on seitsemän kappaletta, liittyvät näyttöprojektit ja sitten arvioijat antavat niistä arvosanan. Nämä arvosanat ovat asteikolla 1 / 2 / 3, missä kolmonen on paras.

Minulla oli arviointitilaisuudessa esillä kolme projektia, joilla annan näytöt kuuteen tutkinnonosaan. Näistä projekteista ensimmäisen - Bellman-tuolin entisöinnin - aloitin jo keväällä 2017. Projektin aloitus viivästyi niin, että sain sen valmiiksi vasta syksyn 2017 aikana. Tämän projektin jatkona valmistin samaisesta Bellman-tuolista rekonstruktion; se projekti valmistui vuoden 2017 lopussa. Kolmantena näyttöprojektinani oli astiahyllyn valmistus ja sen sain valmiiksi alkuvuodesta 2018. Arviointimenettelyyn tuli tämän vuoden alussa muutoksia, joiden läpivienti viivästytti näitä meidän arviointeja tänne saakka. Mutta onhan tässä vielä suunnilleen kuukausi aikaa. Nou hätä.

Näyttöprojektini. Vasemmalla Bellman-rekonstruktio,
sen vieressä alkuperäinen Bellman ja oikealla valmis astiahylly.

Artesaanin tutkintoon sisältyy siis seitsemän tutkinnonosaa - neljä pakollista ja kolme valinnaista. Pakolliset tutkinnonosat ovat:

  • "Asiakaslähtöinen valmistaminen"
  • "Kulttuurilähtöinen valmistaminen"
  • "Toteuttamisen suunnittelu"
  • "Palvelun toteuttaminen". 

Valinnaiset olen luetellut jo aiemmin, joten riittänee tässä todeta vain ne, jotka minun tutkintooni sisältyvät:

  • "Kulttuurin soveltaminen käsityöhön"
  • "Tilaustyön valmistaminen"
  • "Tuotteen valmistaminen käsityönä"

Jätän lukijoille harjoitukseksi miettiä, mitkä projektit olivat näyttöinä mihinkin tutkinnon osaan. Sen verran helpotan, että kukin näistä kolmesta projektista oli näyttönä kahteen tutkinnonosaan ja tutkinnonosan "Palvelun toteuttaminen" näytön annan projektissa, joka ei sisälly tähän kolmikkoon. Tämäkin projekti on jo valmis, mutta sen arviointi on vasta toukokuussa.

Se kuuden tutkinnonosan  arviointitilaisuus oli minulla torstaina 26.4.2018 heti aamusta. Ja hyvä että oli aamulla, niin ei tarvinnut koko päivää jännittää.

Minä sain kaikista kuudesta arvioidusta tutkinnonosasta arvosanan 3.

Minä olen hyvä.

No okei.

Olihan tuo vähän leuhkasti sanottu. Mutta kai sitä saa vähän leuhka olla tällaisesta tuloksesta. En minä olen koskaan ollut missään opiskelussa näin hyvä. En peruskoulussa, en lukiossa, enkä varsinkaan yliopistossa. Minä sain nuo kolmoset, vaikka valitsemani näyttöprojektit - varsinkin nuo Bellmanit - olivat hyvin työläitä ja vaativia. Minä kun halusin tehdä sellaiset projektit, joista voisin myös oppia. Ja kyllä minä opinkin. Paljon. Ja sitä palkitsevampaa oli saada nuo täydet kolmoset.

En minä ole ainoa, joka sai hyviä arvosanoja. Monet opiskelukavereistani saivat kolmosia hekin. Me ollaan kaikki hyviä.

Otsikkokuvassa 33 millimetriä paksu paperipinkka, jossa on tulostettuna näyttöprojektieni dokumentaatio arviointitilaisuutta varten kolmena sarjana - yksi kummallekin arvioijalle ja yksi minulle. 

2 kommenttia: